Velkommen hos Koldingspejderne - III. Kolding Gruppe
Velkommen
Du prøver nu at være spejder i III. Kolding Gruppe. For at gøre det lidt nemmere og sjovere, er der forskellige praktiske ting, du og dine forældre skal vide. Vi vil på denne måde gøre, hvad vi kan, for at du får en god spejdertid hos os.
Indmeldelse og kontingent
Man kan deltage i op til 3 spejdermøder, før man skal melde sig ind. Indmeldelse sker på hjemmesiden www.koldingspejderne.dk via et link under fanen ”Bliv spejder”. Det koster 250 kr. at blive meldt ind. Når du har meldt dig ind, får du udleveret lommebog (foldekop for familiespejdere), knobbånd, tørklæde, divisionsmærke, gruppemærke og vores gruppe t-shirt. På hjemmesiden under ”Information” kan du finde en side, hvor det er forklaret, hvor de forskellige mærker skal sidde.
Kontingentet udgør pt. 1.150 kr. årligt (750 kr. for familiespejdere), fordelt på 4 kvartårlige indbetalinger. Du kan tilmelde et betalingskort til kontingentbetaling, så kontingentet automatisk trækkes fra din konto, når det er tid til at betale kontingent.
Mødetider, afbud og program
Mødetid og program for de enkelte møder står på vores hjemmeside www.koldingspejderne.dk . Programmet opdateres minimum hvert halvår.
Vi forventer, at du kommer til tiden, dels fordi det er træls for dem, der venter, dels fordi det er en god vane at have/få og fordi vi bliver nervøse for, om der er sket dig noget på vejen til spejder.
Det er derfor også vigtigt, at du eller dine forældre melder afbud og gerne så tidligt som muligt, hvis du ikke kan komme til et spejdermøde. Navne og telefonnumre på dine ledere finder du på vores hjemmeside under den afdeling/gren, du er en del af.
Påklædning/uniform og tørklæde
Det er vigtigt, at du altid er klædt på til at være udenfor, uanset vejret! Når du har været spejder i et stykke tid, forventer vi, at du får en uniform. Skal uniformskøb udskydes til fødselsdag eller jul, forventer vi at du bruger vores gruppe-t-shirt eller en mørkeblå bluse. Man har ALTID tørklæde og uniform/gruppe-t-shirt på til møder og ture. Brugte uniformer kan ofte købes på nettet (f.eks. i facebookgruppen ”DDS, KFUM, DGP, DBS, DGS og FDF køb, salg og bytte”). Vi har også et begrænset antal brugte uniformer til salg i Spejderhuset (spørg din leder). Medbring gerne selv en kop med navn på, f.eks. en foldekop, hvis du skal have noget at drikke under spejdermødet.
Dolk/kniv
Når du har taget det duelighedstegn, der hedder Knivbevis, må du have dolk/kniv med til spejder. Tal med dine ledere om hvilken type og størrelse kniv, du skal vælge, da det er vigtigt, at den passer til dig, og det du skal bruge den til, samt at den overholder nogle lovkrav.
Mødeknap
Hvis du kun har afbud til 3 møder eller færre på et år, vil du til Sct. Georgs dag i april få en mødeknap til uniformen. Er du i tvivl, om du kan få en mødeknap, så snak med din leder om det. Obs! Dette gælder ikke for familiespejdere.
Andre arrangementer, ture og lejre
Udover de ugentlige møder deltager vi i andre arrangementer og tager på ture og lejre. Der vil blive informeret om dem på vores hjemmeside og på mail og snakket om dem på de ugentlige møder. Tilmelding til og betaling for arrangementer og lejre sker altid via hjemmesiden, så vores ledere ikke skal bruge tid på at håndtere tilmeldingssedler og kontanter.
Vi regner med at se dig på turene og lejrene, da det er dér, hvor spejderlivet virkelig udfoldes. Det er vigtigt, at du deltager, da det giver mulighed for større projekter, end vi kan nå på de ugentlige møder, men også fordi turene giver et sammenhold og en masse gode oplevelser spejderne imellem.
Særligt til forældre
Samvær og tryghed
Det Danske Spejderkorps er et spejderkorps for både piger og drenge, kvinder og mænd. Vi arbejder for at børn og unge imellem og børn, unge og voksne imellem har gode og sunde relationer til hinanden som et afgørende fundament for god trivsel og samvær i forbindelse med spejderaktiviteter.
Hos os i III. Kolding Gruppe vil du opleve, at piger og drenge deltager på lige fod i alle dele af spejderlivet, ligesom vi har både kvindelige og mandlige ledere i alle afdelinger. Piger og drenge arbejder sammen i patruljer, og som udgangspunkt sover spejderne sammen, når de er på ture og lejre. Kontakt gruppelederen eller din leder, hvis du har spørgsmål i den forbindelse. Vi følger korpsets Samværspolitik og tryghedsvejledning, som du kan læse her: https://dds.dk/artikel/tryghedsvejledning-og-samvaerspolitik
Rygning
Det er ikke tilladt at ryge i Spejderhuset eller på vores grund.
Forældreengagement
III. Kolding Gruppe bygger i høj grad på forældrenes aktive deltagelse i deres børns fritidsliv. Vi forventer derfor, at du som forældre bakker op om gruppens aktiviteter og giver en hjælpende hånd, når vi beder om det. Det kan f.eks. være hjælp til et spejdermøde, forældrehjælp til kanosejlads, kørsel i forbindelse med ture/lejre, kagebagning, og deltagelse i den årlige fejring af Sct. Georgsdag den 23. april. Du kan også blive en del af vores bestyrelse, som vælges på det årlige grupperådsmøde i februar, eller blive aktiv i vores voksenpatrulje, som du kan læse mere om her: https://www.koldingspejderne.dk/voksenpatruljen
Medlemsservice
Når dit barn er meldt ind, får det tildelt et medlemsnummer i Det Danske Spejderkorps. Du som pårørende får også et medlemsnummer. Du skal bruge dit eget eller barnets medlemsnummer, hvis du vil logge ind i Medlemsservice og f.eks. rette dit barns eller dine kontaktoplysninger, give samtykke til brug af fotos, eller sende en sikker mail til dit barns leder. Du logger ind på medlemsservice via dette link: https://medlem.dds.dk/web/login?redirect=/member/login
Kontakt og flere informationer
Forældre er meget velkomne til at komme og snakke med lederne EFTER spejdermøderne, da det er dér, vi har bedst tid. Det gør også, at vi kan have fokus på at tage godt imod spejderne og starte møderne til tiden. Du er selvfølgelig også velkomne til at ringe eller maile, hvis du har noget, du ønsker at tale med lederne om.
På vores hjemmeside www.koldingspejderne.dk kan du udover grenenes programmer og kontaktoplysninger på grenlederne også finde tilmeldinger til arrangementer og lejre og læse mere om gruppens liv.
Sociale medier
For at kunne få hurtig information ud til jer forældre, dele billeder og gøre opmærksom på arrangementer, har grenene deres egne facebookgrupper. Det er lukkede grupper, som kun ledere og forældre har adgang til. Du ser her navnene på grupperne, så du kan søge om adgang til den gruppe, som tilhører dit barns gren:
- Familiespejd: Søg ”Koldingspejderne – familiespejd”
- Mikro (0.-1. kl.): Søg ”Koldingspejderne – mikro”
- Mini (2.-3. kl.): Søg ”Koldingspejderne – mini”
- Junior (4.-6. kl.): Søg ”Koldingspejderne – junior”
- Trop (6.-9. kl.): (- har ikke en facebookgruppe, tropsspejderne bruger pt. Messenger)
- Klan (16-24 år): (- har ikke en facebookgruppe, klanspejderne bruger Messenger)
Derudover har gruppen en facebookside ”Koldingspejderne”, som vi bruger til at informere bredt ud om gruppens liv. I må MEGET gerne ”like” siden og følge os på https://www.facebook.com/koldingspejderne .
Mange spejderhilsner og velkommen i gruppen
Steen Ravn og Marie Iuul, gruppeledere